Θερινά Σχολεία για Μαθητές

Φορέας εκτέλεσης: Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών Κοινωφελούς Ιδρύματος Α. Ωνάση

 

Η δράση αφορά στη διοργάνωση θερινών σχολείων για Έλληνες μαθητές, μαθητές ευρωπαϊκών γυμνασίων και λυκείων και μαθητές σχολείων της Αμερικής, Αυστραλίας και Ασίας και προσφέρει μια ποικιλία από ενδιαφέροντα θέματα, δίνοντας τη δυνατότητα στους μαθητές-επισκέπτες αφενός να ασχοληθούν εποικοδομητικά με τα διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα στο ευρύτερο πνεύμα της «Ακαδημίας Πλάτωνος» και αφετέρου να γνωρίσουν τη σύγχρονη Ελλάδα και τους ανθρώπους της.

 

Μέσα από τη συν-δραστηριοποίηση ομάδων μαθητών, τα θερινά σχολεία αποτελούν ουσιαστικό εργαλείο κοινωνικής, πολιτισμικής ανάπτυξης και βιωματικής εκπαίδευσης. Οι μαθητές παίρνουν μια γεύση για την ιστορία, τη λογοτεχνία, τη φιλοσοφία και τον ελληνικό πολιτισμό από την αρχαιότητα έως σήμερα μέσα από σύγχρονες και ελκυστικές μεθόδους προσέγγισης του κάθε γνωστικού πεδίου, συμπεριλαμβάνοντας ομάδες εργασίας, workshops, επισκέψεις σε χώρους πολιτιστικού, αρχαιολογικού και αρχιτεκτονικού ενδιαφέροντος, αθλητικές/ψυχαγωγικές δραστηριότητες, διαλέξεις από καθηγητές της τριτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ανοιχτές συζητήσεις με διευθυντές μουσείων, συντηρητές έργων τέχνης, λογοτέχνες, σκηνοθέτες, φωτογράφους, κ.ά.

 

Το πρόγραμμα υλοποιείται σε δύο κύκλους φιλοξενίας και αφορά νέους ηλικίας από 15 έως 18 ετών σε μία ομάδα των 50-70 ατόμων περίπου κάθε έτος. Η διάρκεια του κάθε κύκλου φιλοξενίας ορίζεται σε 2 εβδομάδες ετησίως. Η δράση έχει τριετή διάρκεια (2012-2014).

 

Τα ‘Θερινά Σχολεία 2012' φιλοξένησαν πενήντα μαθητές και τους συνοδούς καθηγητές τους από το 5ο Γυμνάσιο Ιωαννίνων και το 2ο Γυμνάσιο Κιλκίς από την Ελλάδα, το LycéeGalilé της CombsLaVille από τη Γαλλία και το Klasična Gimnazija του Ζάγκρεμπ από την Κροατία.

 

Τα ‘Θερινά Σχολεία 2013' φιλοξένησαν εβδομήντα μαθητές και τους συνοδούς καθηγητές από το Γενικό Λύκειο Ροδολίβους Σερρών από την Ελλάδα,  το Stedelijk Gymnasium Leiden από το Λέιντεν της Ολλανδίας, το National High School for Ancient Languages and Cultures "St. Constantine Cyril the Philosopher" από τη Σόφια της Βουλγαρίας, το Institut du Sacré-Coeur από τη Μονς του Βελγίου και το Frederick DouglassA cademy από τη Νέα Υόρκη των ΗΠΑ. 

 

Η επιλογή των μαθητών επισκεπτών γίνεται μετά από πρόσκληση που απευθύνεται σε σχολεία του εξωτερικού και εσωτερικού, τα οποία και είναι υπεύθυνα για την επιλογή των μαθητών και τα απαραίτητα δικαιολογητικά και εγκρίσεις γονέων.  Το κάθε σχολείο επιλέγει έναν αριθμό μαθητών με κριτήρια που ορίζει το ίδιο ακολουθώντας το αναγκαίο κριτήριο των θερινών σχολείων που είναι η καλή γνώση και η ευχέρεια επικοινωνίας στα αγγλικάή στα γαλλικά και τα ελληνικά.

 

Η φιλοξενία των μαθητών γίνεται στην Αθήνα αρχικά και εφόσον κριθεί σκόπιμο σε άλλες ελληνικές πόλεις ιστορικού, πολιτιστικού και τουριστικού ενδιαφέροντος.

 

Τα Θερινά Σχολεία διαρκούν ένα μήνα το χρόνο και χωρίζονται σε δύο κύκλους φιλοξενίας. Σε αυτό το χρονικό διάστημα επιχειρείται μία θεωρητική διαθεματική προσέγγιση της πορείας του τόπου μας και των ανθρώπων του,  μέσα από μία διαχρονική ματιά σε διαφορετικές θεματικές ενότητες που αφορούν στην ελληνική ιστορία,  την ελληνική λογοτεχνία, την τέχνη, την πορεία της φιλοσοφικής σκέψης, τα επιστημονικά κα τεχνολογικά επιτεύγματα των Ελλήνων στην Ελλάδα και το εξωτερικό, τον υλικό βίο και την καθημερινή ζωή του νεοέλληνα. Οι περίπατοι των παιδιών σε κεντρικά σημεία της πόλης συμπληρώνουν με ζωντανές εικόνες και στιγμιότυπα από την καθημερινή ζωή του νεοέλληνα, φέρνοντας τα παιδιά σε επαφή με την Ελλάδα του σήμερα. Αναμφισβήτητα όμως, προς την κατεύθυνση αυτή ιδιαίτερο ρόλο παίζει και η επαφή των παιδιών μεταξύ τους. Τα παιδιά από τα ελληνικά σχολεία και από τα σχολεία του εξωτερικού γνωρίζονται, συνεργάζονται σε κοινές εκδηλώσεις, διασκεδάζουν μαζί ανταλλάσσοντας  εμπειρίες, προβληματισμούς, τρόπους σκέψης, δημιουργώντας δεσμούς για το μέλλον. Μέσα από αυτό το ολοκληρωμένο πρόγραμμα σπουδών, τα θερινά σχολεία αναδεικνύονται σε αποτελεσματικά εργαλεία κοινωνικής και πολιτισμικής ανάπτυξης.

 

Σε κάθε θεματική ενότητα, τα θερινά σχολεία θέτουν ως ζητούμενο να κεντρίσουν το ενδιαφέρον των συμμετεχόντων νέων, ώστε οι ίδιοι να αρχίσουν να αναζητούν και να μαθαίνουν μόνοι τους να προσεγγίζουν αυτά τα θέματα με αγάπη και ενθουσιασμό. Εξυπηρετώντας αυτή τη λογική, το πρόγραμμα σπουδών διαρθρώνεται και  υλοποιείται, υπακούοντας αυστηρά σε χρονικά και ποιοτικά κριτήρια σε ελληνικά, γαλλικά και αγγλικά. Εκτός από τη θεωρητική τεκμηρίωση, το εκπαιδευτικό πρόγραμμα βασίζεται στην πολυ-συνδυαστική μάθηση με συμμετοχή των φιλοξενούμενων μαθητών σε όλα τα στάδια της διδακτικής εμπειρίας, μέσω πολλαπλών δραστηριοτήτων.

 

Ιδιαίτερα σημαντικό όμως, κυρίως για τους μαθητές  που προέρχονται από τα σχολεία του εξωτερικού, είναι να έρθουν σε επαφή και με τη σύγχρονη Αθήνα, τη σύγχρονη Ελλάδα, με την καθημερινή ζωή του νεοέλληνα με τον τρόπο ζωής και σκέψης του.

 

 


"Το παρόν συγχρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και εθνικούς πόρους στο πλαίσιο της πράξης «Ακαδημία Πλάτωνος – Ανάπτυξη της Γνώσης και καινοτόμων ιδεών» του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση 2007 - 2013»"